Wednesday, 19 November 2014

LAPORAN RIMUP 2014

LAPORAN AKTIVITI RANCANGAN INTEGRASI MURID UNTUK PERPADUAN
TAHUN 2014

1.       NAMA AKTIVITI                                  :  PROGRAM RANCANGAN INTEGRASI 
                                                                          MURID UNTUK PERPADUAN (RIMUP)
                                TAHUN 2014

2.       TARIKH PELAKSANAAN                   :  18 OKTOBER 2014

3.       TEMPAT                                                 :  SEKOLAH KEBANGSAAN HUTAN PERCHA                                                                       
4.       PENGLIBATAN                                     : 120 ORANG TERMASUK GURU DAN MURID.

KATEGORI
MELAYU
CINA
INDIA
LAIN-LAIN
JUMLAH
JUMLAH  BESAR
L
P
L
P
L
P
L
P
L
P
MURID
40

36
10
9
0
1
0
4
50
50
100
GURU
4

13
0
2
1
0
0
0
5
17
20
ANGGOTA
(Jika berkenaan)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Berdasarkan data di atas 76 peratus murid yang terlibat dalam program RIMUP terdiri daripada murid-murid Melayu, manakala 19 peratus terdiri daripada murid-murid Cina, 1 peratus murid India, 4 peratus yang lain-lain adalah dikalangan murid-murid Orang Asli dan jumlah keseluruhannya ialah 100 peratus. Jumlah kehadiran guru Melayu ialah sebanyak 17 orang, guru India seorang, guru Cina ialah sebanyak 2 orang dan jumlah keseluruhannya ialah 22 orang.

5.       PERASMIAN   :

a)       Pembukaan  : TIADA

b)       Penutup       :  EN.MUHAMMAD BIN LASIM (GURU BESAR SKHP)


6.       DAPATAN (OUTCOME)           :

RIMUP telah pun mula dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) diperingkat sekolah pada tahun 1986. Kini perpaduan merupakan teras utama dalam Pelan Induk Pembangangunan Pendidikan (PIPP) 2013-2025, bagi menyemaikan pada peringkat awal lagi dalam memacu kemajuan sesebuah negara, tanpa mengira bangsa, agama dan kebudayaan.
Ekoran itu, Sekolah Kebangsaan Hutan Percha selaku pengelola Program RIMUP telah melibatkan penyertaan masyarakat setempat, para guru dan murid serta warga sekolah dalam program RIMUP. Antara sekolah yang terlibat ialah Sekolah Kebangsaan Menggong dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Machap Umboo. Hasil daripada kerjasama ketiga-tiga buah sekolah ini  perlaksanaan RIMUP pada tahun ini telah berjalan dengan lancar dan jayanya.
                       Pihak pentadbiran sekolah yang terlibat telah memberikan kerjasama dalam perkongsian kemudahan peralatan dan kepakaran secara kolektif telah memberikan impak yang positif dan secara tidak langsung dapat menjayakan program. Selain itu, memang tidak dapat dinafikan bahawa perlaksanaan RIMUP daripada aspek domain akademik dapat menyumbang kepada integrasi nasional. Program mentor-mentee yang melibatkan guru dan murid daripada pelbagai kaum dapat mengeratkan lagi perpaduan nasional disamping dapat membantu meningkatkan ilmu pengetahuan murid. Selain itu, integrasi kaum juga dapat dipupuk melalui aktiviti yang dianjurkan seperti rekacipta yang berunsurkan budaya pelbagai kaum seperti rekacipta Tanglung Cina, Kolam India, dan Anyaman Tikar Kaum Melayu. Murid-murid yang menyertai program ini juga telah melaksanakan aktiviti permainan tradisional seperti Capteh, Tarik Upih dan Kabadi Kaum India. Aktiviti sukan dan permainan tradisional Kaum Melayu dan India ini diperkenalkan supaya kaum lain dapat berkongsi dan mengenali budaya kaum tersebut.
                       Di samping itu. Bagi meningkatkan penghayatan murid pelbagai kaum terhadap nilai patriotisme, pihak sekolah turut mengadakan pelbagai program yang menjurus kepada penghayatan prinsip-prinsip Rukun Negara, majlis membaca ikrar dan aktiviti nyanyian Lagu-lagu Patriotik. Selain itu, aktiviti-aktiviti yang memfokuskan kepada pengenalan tokoh-tokoh perjuangan Negara, sumbangan kemerdekaan, sumbangan perpaduan, karya patriotik dan   tempat-tempat bersejarah juga turut diperkenalkan. Dengan harapan aktiviti seperti ini dapat menyemai nilai-nilai patriotisme dalam jiwa murid yang terdiri daripada pelbagai kaum dan bangsa.
                       Waran peruntukan yang diturunkan kepada sekolah-sekolah pengelola program RIMUP Tahun 2014 telah membantu pihak pengelola untuk membiayai kos pengendalian program RIMUP di peringkat sekolah. Walaupun pun aktiviti ini melibatkan kos per murid yang lebih tinggi daripada aktiviti lain, tetapi pulangannya adalah besar. Sehubungan dengan itu, pihak sekolah sebagai sebuah agen sosialisasi terancang dan berfokus akan senantiasa berganding bahu dengan KPM untuk membentuk personaliti terpuji bagi membentuk modal insan yang holistik serta menghayati dan mengamalkan semangat perpaduan.
                       Di samping itu, setelah melaksanakan program seumpama ini, kita dapat melihat keberkesanan program RIMUP ini dapat mencapai objektif dan matlamat program. Program ini dapat meningkatkan kesedaran kepentingan perpaduan dalam pembentukan masyarakat madani. Mudah-mudahan aktiviti yang telah dilaksanakan akan diteruskan pada masa-masa akan datang. Ucapan tahniah dan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua warga yang terlibat di dalam menjayakan aktiviti ini.







No comments:

Post a Comment