PENGGUNAAN TOKEN DALAM MENGURANGKAN
MASALAH KETIDAKHADIRAN MURID-MURID ORANG ASLI.
1.0
PENDAHULUAN
Menurut para
pengkaji sejarah, kepulauan Melayu telah mula diduduki oleh manusia yang
dipanggil Austronesian atau Malayo-Polynesia sekitar 5,000 tahun dahulu. Mereka
ini dikatakan berasal daripada Selatan China (Yunan) dan Taiwan. Penghijrahan
mereka ke selatan adalah secara ’sporadic’, ’irregular’ dan ’incremental’.
Bermula dari Filipina menganjur ke pulau-pulau Indonesia sehingga ke penghujung
tanah besar Asia, pulau-pulau Pasifik dan Madagascar. Majoriti Orang Asli di
Malaysia (termasuk kaum Bumiputera) yang menghuni kawasan Indo-Malaya sekarang
ini adalah keturunan daripada manusia Austranesian awal ini. Hasil daripada
Banci Penduduk JHEOA 2004, jumlah populasi Orang Asli Malaysia ketika ini ialah
seramai 141,230 orang. Mereka terbahagi kepada tiga Kumpulan Kaum Orang Asli
iaitu, Melayu Proto (Proto-Malay), Negrito dan Senoi yang membentuk 18 Rumpun Bangsa.
1.1 Pengenalan
Sejak
dahulu lagi masyarakat Orang Asli telah hidup di dalam masyarakat yang terasing
dan kurang mendapat perkhidmatan sempurna terutama dalam pendidikan dan
kesihatan. Jika dilihat dari segi demografi penduduk Orang Asli, kedudukan geografi
yang terletak jauh di kawasan pendalaman telah mengukuhkan pemikiran di
kebanyakan masyarakat Orang Asli bahawa tiada faedah untuk menghantar anak-anak
mereka ke sekolah. Mengikut perangkaan daripada keluaran Utusan Malaysia, Mei
2007 terdapat lebih kurang 80% kanak-kanak Orang Asli yang tidak pernah
menamatkan persekolahan di peringkat sekolah menengah.
Berdasarkan Kajian SUHAKAM pula mendapati masyarakat
Orang Asli menghadapi masalah mendapatkan pendidikan yang berkualiti. SUHAKAM
juga mendapati terdapat sesetengah kanak-kanak Orang Asli tidak bersekolah
langsung. Malah ramai yang tidak menamatkan persekolahan. Secara umumnya, ibu
bapa masyarakat Orang Asli masih tidak berminat dengan pendidikan. Mereka
melihat sekolah sebagai suatu tempat untuk menghantar anak-anak mereka untuk
bermain dan makan. Tetapi apabila mereka melihat masyarakat luar menunjukkan
minat terhadap pendidikan anak-anak Orang Asli, mereka menjadi lebih sedar
tentang perlunya pendidikan. Menurut Abdul Razaq Ahmad dan Zalizan Mohd Jelas
(2009), masih sukar untuk mengubah persepsi mereka disebabkan oleh kurangnya
bantuan dan sokongan untuk pendidikan anak-anak Orang Asli.
Sejak tahun 2011 Sekolah A mempunyai 2 orang murid Orang
Asli yang telah memasuki Kelas Integrasi Pendidikan Khas. Sejak itu, guru
mendapati terdapat masalah pendidikan dalam pembelajaran murid berkenaan.
Dimana murid berkenaan selalu tidak hadir ke sekolah. Oleh itu, Proposal Kajian
Tindakan ini bertujuan untuk mengenalpasti punca-punca utama yang mengakibatkan
murid selalu tidak hadir ke sekolah. Tindakan ini bertujuan untuk melihat
permasalahan mengenai isu persekolahan kanak-kanak Orang Asli dan hak mereka
terhadap pendidikan.
1.2 Refleksi
Pengajaran dan Pembelajaran Yang Lalu.
Pengkaji
telah menganalisis kehadiran anak-anak Orang Asli di Sekolah A dan mendapati
murid Orang Asli di Sekolah A selalu tidak hadir sekolah secara berpola,
walaupun telah dinasihati secara berulang kali tetapi murid tersebut tetap
mengulangi perbuatan tersebut. Oleh itu, pengkaji telah mengambil keputusan
menyediakan proposal kajian tindakan ke atas kemerosotan kehadiran murid-murid
Orang Asli di Kelas Integrasi Pendidikan Khas. Apabila dipantau dan dibuat
analisis terhadap jadual kedatangan murid, didapati murid yang sama tidak hadir
ke sekolah dengan kerap dan mempunyai pola tertentu.
Pengkaji berpendapat bahawa
murid-murid ini mungkin telah selesa dengan sikap keluarga mereka yang
mengambil sikap acuh tak acuh dalam soal pendidikan. Pada mulanya pengkaji
telah menegur dan menasihati murid-murid Orang Asli berkenaan namun demikian
mereka masih tidak mengendahkan nasihat guru.
1.3 Refleksi Sorotan Literatur
Ketidakhadiran murid-murid Orang Asli ini biasanya
berpunca daripada pengaruh persekitarannya. Contohnya, seorang murid Orang Asli
yang kerap melihat rakan-rakannya ponteng sekolah, maka akhirnya murid ini
sendiri akan terikut-ikut dengan perbuatan rakannya itu. Pada kali pertama
melakukannya, mungkin terasa janggal dan takut tetapi setelah melakukan
berulang kali, akhirnya tabiat tersebut akan menjadi kebiasaan kepada pelajar
ini. Seperti mana yang diketahui bahawa perubahan yang berlaku di dalam diri
seseorang adalah disebabkan oleh pengalaman. Oleh kerana murid Orang Asli ini
sudah melakukan perkara tersebut berulang kali, akhirnya pengalaman tersebut
digunakan sebaik mungkin untuk lebih kerap ponteng sekolah.
Menurut
Teori Pelaziman Klasik Pavlov (1849-1936) dalam buku Mok Soon Sang (2006),
beliau mengatakan pembelajaran berlaku akibat wujudnya rangsangan dan
gerakbalas. Aktiviti ketidakhadiran murid ini berlaku berdasarkan konsep
rangsangan dan gerakbalas. Contohnya, apabila terdapat subjek atau mata
pelajaran dan mungkin guru yang tidak diminati maka pelajar ini akan ponteng
sekolah. Sikap ini sekiranya tidak di kawal akan terbawa-bawa sehingga menjadi
kebiasaan. Kita lihat di sini bahawa guru dan mata pelajaran tersebut dianggap
sbagai rangsangan manakala ketidakhadiran murid berkenaan dianggap sebagai
gerak balas.
Dalam
Teori Pembelajaran Sosial Bandura (1925) dalam Mok Soon Sang (2006), mengatakan
bahawa kelakuan manusia saling bertindak antara kognitif, kelakuan dan ejen
penentu persekitaran. Pengkaji berpendapat bahawa tindakan yang dilakukan oleh
murid berkenaan adalah berdasarkan proses peniruan. Murid-murid ini
memerhatikan tindakan murid lain dan akhirnya pembelajaran berlaku di mana
murid ini akan meniru perlakuan rakannya. Pada peringkat sekolah rendah,
kebanyakan tindakan ponteng sekolah ini didorong oleh naluri murid itu sendiri
tanpa menyedari kesan negatif serta akibatnya daripada perbuatan yang
dilakukan.
Selain
itu, konflik dalaman, dorongan, kemahuan dan motif-motif yang tidak disedari
adalah beberapa faktor yang menyebabkan ketidakhadiran murid-murid ke sekolah.
Konflik dalaman ini adalah seperti konflik dengan rakan sekolah, guru-guru atau
dengan ahli keluarga. Apabila berlaku situasi sedemikian, murid-muird ini tidak
dapat mencari jalan penyelesaian yang baik, lalu mereka mengambil tindakan
untuk tidak hadir ke sekolah bagi mengatasi maslah ini.
Justeru,
bagi mengatasi masalah ini,sistem token diperkenalkan dan digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran. Merujuk buku Teori Motivasi Al-Ghazali dalam
Yatimah Sarmani dan Tajudin Lingal (2005), tingkah laku manusia mempunyai
tujuan agama dan kemanusian. Setiap tingkah laku manusia adalah berasaskan
dorongan serta tujuan. Motivasi ini boleh dirangsang oleh rangsangan-rangsangan
luar atau dalaman yang berkaitan dengan keperluan fisiologi dan emosi. Motivasi
akan mendorong seseorang individu melakukan sesuatu. Tingkah laku yang timbul
adalah berkaitan dengan perasaan dan kesedaran terhadap sesuatu situasi itu.
Oleh
yang demikian, pengkaji telah mengambil keputusan untuk menggunakan teknik
pengubahsuaian tingkah laku menggunakan sistem token. Teknik sistem token ini
merupakan satu modifikasi tingkah laku yang dirancang untuk meningkatkan
tingkah laku yang diinginkan serta mengurangkan tingkah laku yang tidak
diinginkan dengan menggunakan token. Individu diberi token setelah menunjukkan
tingkah laku yang diinginkan dan mengumpul token tersebut serta menukarkannya
dengan sesuatu objek atau penghargaan. Sistem ekonomi token ini merupakan
sistem ‘reinforcement’ untuk tingkah laku yang dirancang. Individu tersebut
mesti diberi ganjaran untuk meningkatkan perilaku yang dikehendaki.
Melalui kaedah ini pengkaji
berpendapat individu akan terangsang serta bermotivasi untuk melakukan
perubahan tingakah laku bagi mendapatkan token. Pengkaji percaya bahawa suatu
token ekonomi yang dirancang dengan baik akan menghasilkan perubahan tingkah
laku yang dikehendaki terutamanya jika individu itu memilih motif motivasinya
sendiri.
2.0
FOKUS KAJIAN / ISU KEPRIHATINAN
Pendidikan adalah
mustahak dalam membentuk generasi muda yang dapat memainkan peranan penting di
dalam perkembangan sesebuah masyarakat mengikut keadaan dunia semasa. Oleh itu,
adalah penting pihak yang bertanggungjawab memastikan semua kanak-kanak
mendapat pendidikan asas, khasnya kaum minoriti yang tinggal di pedalaman dan
kawasan terpinggir. Di Malaysia, pendidikan di peringkat sekolah rendah telah
diwajibkan melalui Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) & Peraturan-Peraturan Terpilih
(Hingga 15hb Disember 2003). Oleh itu, adalah wajar bagi pihak berkuasa untuk
memberi perhatian terhadap kemasukan kanak-kanak Orang Asli ke sekolah.
Terdapat
beberapa undang-undang di peringkat domestik dan antarabangsa yang menjamin hak
pendidikan Orang Asli. Walaupun kebanyakan undang-undang kebangsaan tidak
merujuk secara khusus kepada Orang Asli, namun secara umumnya ia menjamin hak
pendidikan Orang Asli. Triti hak asasi di peringkat antarabangsa juga banyak
yang menyebut mengenai hak pendidikan Orang Asli sama ada secara langsung atau
tidak langsung. Berikut adalah beberapa perundangan dalam negara dan triti hak
asasi manusia di peringkat antarabangsa yang berkaitan dengan hak
pendidikan.
Walaupun
Perlembagaan Persekutuan tidak merujuk secara khusus kepada hak pendidikan
Orang Asli. Namun, ia menyatakan bahawa tiada sebarang diskriminasi dibenarkan
dari segi kemasukan dan bantuan kewangan yang diberikan untuk tujuan
pendidikan.
Perkara 12: Hak berkenaan dengan
pendidikan. (1) Tanpa menjejaskan keluasan Perkara 81, tidak
boleh ada diskriminasi terhadap mana-mana warganegara semata-mata atas alasan
agama, ras, keturunan atau tempat lahir.
(a) dalam pentadbiran
mana-mana institusi pendidikan yang
disenggarakan oleh suatu pihak berkuasa awam khususnya, kemasukan
murid-murid atau pelajar-pelajar atau pembayaran yuran; atau
(b) dalam memberikan bantuan kewangan daripada
wang sesuatu pihak berkuasa awam bagi penyenggaraan atau pendidikan murid-murid
atau pelajar di mana-mana institusi pendidikan (sama ada disenggarakan oleh
suatu pihak berkuasa awam atau tidak dan sama ada di dalam atau di luar
Persekutuan).
Manakala Akta Orang Asli 1954 (Akta 134) dalam Artikel 17
Orang Asli tidak boleh dilarang masuk ke mana-mana sekolah.
(1) “Tiada kanak-kanak
Orang Asli boleh dihalang daripada pergi ke mana-mana sekolah semata-mata oleh
sebab dia Orang Asli”. Malah berdasarkan kepada Pelan Induk Pembangunan
Pendidikan (PIPP), dasar Kementerian Pelajaran Malaysia adalah bertujuan untuk
merapatkan jurang pendidikan antara lokasi, tahap sosioekonomi, dan tahap
keupayaan pelajar.
Matlamat Kementerian Pelajaran Malaysia juga
adalah untuk memastikan semua sekolah dan pelajar mempunyai peluang dan
keupayaan yang sama untuk cemerlang termasuklah daripada Sekolah Kebangsaan dan
Sekolah Jenis Kebangsaan. Untuk mencapai matlamat tersebut, jurang pendidikan
yang perlu dirapatkan supaya akses, ekuiti, dan kualiti dapat ditingkatkan
adalah jurang bandar dan luar bandar, jurang digital, jurang antara tahap
pencapaian pelajar, jurang antara pelajar normal dan pelajar berkeperluan khas
dan jurang sosioekonomi.
Merujuk
kepada dasar dan matlamat Kementerian Pelajaran Malaysia yang mementingkan
kesamarataan peluang pendidikan, kajian ini dijalankan untuk mengetahui sejauh
manakah matlamat ini tercapai berikutan kadar keciciran pendidikan dikalangan
masyarakat orang asli masih lagi tinggi.
Namun
demikian, walaupun pelbagai pihak telah memberikan sokongan yang padu kepada
kanak-kanak masyarakat Orang Asli tetapi masih ada masyarakat Orang Asli yang
jarang menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Selain itu, mereka juga tidak
memberikan perhatian yang sepenuhnya kepada pendidikan anak-anak mereka bak
kata pepatah Melayu upama “melepas batuk di tangga”. Mereka bersikap acuh tak
acuh dalam pengurusan pendidikan anak-anak mereka. Diantaranya dalam urusan
penjagaan makanan sebelum ke sekolah, urusan perbelanjaan anak ke sekolah,
urusan pakaian anak ketika ke sekolah dan mereka juga seringkali tidak
mengendahkan kehadiran anak-anak di sekolah. Mereka juga seringkali tidak
melibatkan anak-anak mereka dalam aktiviti kokurikulum.
Berdasarkan refleksi pengajaran dan
pembelajaran yang lalu, jelaslah bahawa terdapat pelbagai masalah yang dihadapi
oleh pihak Sekolah A bagi meningkatkan kesedaran dalam diri masyarakat
anak-anak Orang Asli agar menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Namun, kajian
ini akan memfokuskan kepada intervensi untuk mengurangkan masalah ketidakhadiran
murid-murid Orang Asli ke sekolah. Ini adalah kerana kehadiran anak-anak Orang
asli amat penting dalam merealisasikan aspirasi Negara.
Justeru,
pengkaji telah mengambil inisiatif untuk menjalankan kajian tindakan terhadap punca
masalah yang dihadapi oleh murid bagi meningkatkan kehadiran mereka. Pengkaji
telah menjalankan kajian tindakan dengan menggunakan beberapa analisis seperti
temubual, soal jawab, soal selidik dan analisis data kehadiran murid sepanjang
tahun ini.
Pemilihan
fokus kajian ini dinilai berdasarkan kepada kriteria-kriteria yang berikut:
- Kebolehtadbiran
Pengkaji telah memaklumkan kepada
pihak sekolah bahawa pengkaji akan menjalankan kajian tindakan di sekolah
tersebut. Oleh itu, pengkaji telah mendapat bantuan daripada Guru Besar dan guru-guru sekolah untuk mendapatkan tajuk kajian yang paling
sesuai dijalankan. Pengkaji telah mendapat kerjasama yang baik daripada warga
Sekolah A bagi menjalankan kajian ini.
- Kepentingan
Pengkaji mendapati adalah penting
bagi pengkaji untuk melakukan kajian ini sebelum masalah ini tidak dapat
dirawat lagi. Ini kerana kehadiran anak-anak Orang Asli ini akan mengubah
masyarakat Orang Asli agar lebih bertamadun dan berinformasi. Pengkaji haruslah
membantu sekolah dalam menangani masalah ketidakhadiran murid-muird Orang Asli.
- Kebolehgunaan
Kajian yang akan dijalankan ini
bukan sahaja boleh digunakan oleh pengkaji malah boleh dijadikan panduan kepada
guru-guru sekolah dalam menangani masalah ketidakhadiran murid ke sekolah.
Walaupun amat sukar untuk mengubah sikap masyarakat Orang asli tetapi kita
sebagai seorang pendidik harus menyahut cabaran ini bagi mengubah nasib masa
depan masyarakat anak-anak Orang Asli. Pengkaji juga dapat berpeluang untuk
memilih dan mencuba kaedah yang baru bagi menarik perhatian murid-murid Orang
Asli dalam pendidikan.
- Kawalan
Walaupun kaedah yang digunakan bagi
meningkatkan kehadiran murid-murid anak Orang Asli ini adalah sukar dan
memerlukan kos dan pengorbanan guru dari segi masa dan tenaga. Pengkaji percaya
bahawa suatu hari nanti pengkaji dapat membawakan perubahan yang besar kepada
masyarakat Orang Asli. Malah pengkaji juga turut dapat meningkatkan pengajaran
dan pembelajaran murid-murid Orang Asli di Kelas Integrasi Pendidikan Khas.
- Kolaborasi
Sepanjang menjalankan kajian ini,
pengkaji telah mendapat kerjasama yang baik daripada pihak pentadbir dan juga
masyarakat sekeliling terutamanya ibu bapa kanak-kanak Orang Asli. Pengkaji
mendapati bahawa pengkaji perlu sentiasa berkolaborasi dengan pihak pentadbir
dan guru-guru ini kerana mereka mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang pengurusan
sekolah. Guru Penolong Kanan HEM juga telah banyak memberikan idea bagi
menjalankan kajian ini dengan baik. Mereka
telah memberikan pendapat tentang cara mendapatkan maklumat daripada Tok
Batin masyarakat Orang Asli.
- Kerelevanan
Kajian yang dilakukan juga sesuai dipraktikkan oleh
semua guru di sekolah semasa menangani masalah ketidakhadiran murid ke sekolah.
2.1 Tinjauan Masalah
Pengkaji
telah menggunakan tiga instrumen bagi melihat keberkesanan penggunaan token
dalam mengurangkan masalah ketidakhadiran murid-murid Orang Asli. Diantaranya
ialah melalui soal selidik, sesi temubual dan pemerhatian pengkaji sepanjang
kajian dijalankan.
Jadual
1: Cara Tinjauan Masalah
Langkah
|
Cara Tinjauan Masalah
|
Kumpulan Sasaran
|
Tujuan
|
Langkah 1
|
Pemerhatian
Mencatatkan
pemerhatian menggunakan Analisis Jadual Kedatangan Murid.
|
2
orang murid Kelas Integrasi Pend. Khas
|
- Melihat
kekerapan ketidakhadiran murid ke sekolah.
- Melihat
Jadual Kedatangan Murid.
|
Langkah 2
|
Soal Selidik
Ujian
dengan menggunakan soal selidik yang diedarkan kepada guru-guru dan ibu bapa
anak-anak Orang Asli seperti Lampiran 1 dan 2
|
2
orang guru Sekolah A yang terlibat dan 2 orang ibu bapa anak-anak Orang Asli.
|
- Mengenal
pasti punca atau kekangan masyarakat Orang Asli untuk menghantar anak-anak
mereka ke sekolah
|
Langkah 3
|
Temubual
Temubual
dengan ibu bapa murid berkenaan.
|
Ibu
bapa kepada 2 orang murid pendidikan khas yang berketurunan Orang Asli.
|
- Mengkaji
masalah utama murid tersebut tidak dapat hadir ke sekolah.
|
2.1 Analisis Masalah
Berdasarkan hasil pemerhatian semasa tinjauan awal
dilakukan, terdapat 2 orang murid yang mempunyai masalah dari segi kehadiran. Analisis
ini menunjukkan kekerapan ketidakhadiran murid sepanjang Januari hingga Jun
2014. Jadual 2 di bawah menunjukkan hasil pemerhatian awal yang telah
dijalankan terhadap subjek.
Jadual
2 : Hasil pemerhatian tinjauan awal terhadap kehadiran murid.
Sampel
|
Pemerhatian/ Kekerapan
Ketidakhadiran Murid-murid Orang Asli
|
Jumlah Kekerapan
|
|||||
1
Jan
|
2
Feb
|
3
March
|
4
April
|
5
Mei
|
6
June
|
||
Murid
X
|
11
|
13
|
11
|
11
|
13
|
7
|
66
|
Murid
Y
|
18
|
14
|
9
|
13
|
12
|
10
|
76
|
Kedua-dua subjek didapati kerap
tidak hadir ke sekolah sejak awal tahun lagi. Kekerapan ketidakhadiran ini
sangat jelas dapat dilihat daripada data kehadiran murid yang diambil daripada
Fail Jadual Kedatangan Murid-Murid Kelas Pendidikan Khas. Berdasarkan data jadual
diatas kita dapat merumuskan bahawa hampir 50% dalam setiap bulan bermula dari
bulan Januari hingga bulan Jun, Murid X dan Y kerap tidak hadir ke sekolah.
Jadual diatas juga menunjukkan Murid Y lebih kerap tidak hadir ke sekolah
berbanding Murid X.
3.0 OBJEKTIF
3.1 Objelktif Kajian
Tujuan kajian ini dijalankan untuk;
- Melihat masalah
ketidakhadiran subjek kajian dan punca-puncanya.
- Mengkaji keberkesanan
penggunaan token dalam meningkatkan kehadiran responden ke sekolah.
3.2 Persoalan Kajian
1. Adakah
subjek kajian mengalami masalah ketidakhadiran dan apakah punca-puncanya?
2.
Sejauhmanakah
keberkesanan penggunaan token dalam meningkatkan kehadiran subjek kajian ke
sekolah?
4.0 KUMPULAN SASARAN
Kajian ini telah dijalankan di Sekolah A dan melibatkan
murid-murid daripada Kelas Integrasi Pendidikan Khas. Kelas tersebut mempunyai
9 orang murid yang terdiri daripada 7 orang murid lelaki dan 2 orang murid
perempuan. Dari aspek pencapaian, terdapat murid yang tinggi, sederhana dan
rendah pencapaiannya. 2 daripada 9 orang
murid telah dijadikan responden bagi kajian ini. Jadual 3 di bawah merupakan
butiran yang berkaitan dengan kumpulan sasaran dalam kajian ini:
Jadual
3 :Kumpulan sasaran penyelidikan tindakan
Bilangan
sasaran
|
2 daripada 9 orang murid
|
Jantina
|
1 orang lelaki
1 orang perempuan
|
Umur
|
13 tahun
13 tahun
|
Prestasi
akademik
|
Murid-murid ini merupakan murid yang aktif dalam
kelas. Murid ini mempunyai masalah dalam penyebutan kosa kata pinjaman bahasa
Inggeris.
|
Ciri-ciri
Unik
|
Murid
X
- Murid
ini sangat aktif berkomunikasi di dalam kelas.
- Murid
ini kerap tidak hadir ke sekolah.
Murid
Y
- Murid
ini dapat mendengar arahan dengan baik.
- Murid
ini kerap tidak hadir ke sekolah.
|
Subjek
kajian yang dipilh terdiri daripada 2 orang murid Orang Asli yang sedang
belajar di Kelas Pendidikan Khas. Salah seorang daripadanya adalah murid lelaki
dan seorang lagi ialah murid perempuan. Kedua-dua mereka berumur 13 tahun dan
tahun hadapan akan dimasukkan ke sekolah menengah. Kedua-dua murid ini sangat
aktif dalam mengikuti segala aktiviti pengajaran dan pembelajaran, dimana murid
lelaki sangat aktif bersukan manakala murid perempuan pula sangat aktif
bercakap dan menyanyi. Namun demikian, kedua-dua murid berkenaan menghadapi
masalah dalam penyebutan kosa kata pinjaman bahasa Inggeris. Salah satu sebab
murid tidak dapat mengikuti pelajaran di sekolah adalah disebabkan kekerapan
mereka yang selalu tidak hadir ke sekolah. Oleh itu, kedua-dua subjek ini
dipilih bagi perlaksanaan kajian tindakan agar mereka tidak keciciran dalam
pendidikan.
5.0
PELAKSANAAN
KAJIAN / TINDAKAN YANG DICADANGKAN
5.1 Prosuder Tindakan
Berdasarkan
pemerhatian awal yang telah dilakukan, beberapa langkah untuk memperbaiki masalah
ketidakhadiran murid yang telah dikenal pasti telah dirangka. Pengkaji telah
mengambil keputusan untuk mengumpul data daripada Jadual Kedatangan Murid Kelas
Integrasi Pendidikan Khas. Selain itu, pengkaji telah merancang langkah-langkah
bagi cara-cara pengumpulan data.
5.2 Kaedah Pengumpul Data
Bagi
menjalankan kajian ini, pengkaji telah menggunakan beberapa jenis instrumen.
Instrumen-instrumen yang telah digunakan ialah ujian pra dan ujian pos, soal
selidik, senarai semak dan pemerhatian.
i.
Temu
Bual Berstruktur
Temu
bual berstruktur telah dijalankan bagi mengenalpasti sama ada masalah murid-murid
Orang Asli ini dapat diselesaikan atau tidak. Ibu bapa anak-anak Orang Asli ini
hanya perlu menjawab ‘Ya’ atau ‘Tidak’
bagi setiap jawapan yang disoal.
ii.
Pemerhatian
Pemerhatian
yang akan pengkaji lakukan ialah pemerhatian secara langsung. Pengkaji akan
membuat pemerhatian sepanjang minggu dan akhir bulan bagi mendapatkan kekerapan
kehadiran murid. Pengkaji akan memerhati kekerapan murid hadir ke sekolah
berbanding dulu bagi tujuan ini Borang Pemerhatian akan digunakan. Lim (2000)
menyatakan bahawa borang pemerhatian sangat penting kerana borang pemerhatian adalah satu dokumen yang
disediakan untuk merekod apa yang diperhatikan secara sistematik dan teratur.
iii.
Soal Selidik
Soal selidik ialat alat ukur yang paling popular
dalam kajian tindakan terhadap sesuatu masalah. Soal selidik yang digunakan
dalam kajian ini biasanya disediakan oleh penyelidik. Soal selidik yang
disediakan adalah beberapa soalan yang berkaitan dengan ketidakhadiran subjek
kajian ke sekolah.
5.3 Perancangan Cara Menganalisis Data
Pengkaji
telah merancang cara menganalisis data untuk setiap instrumen yang disediakan.
Jadual 4 menunjukkan cara menganalisis data dalam kajian ini:
Jadual
4 : Perancangan cara menganalisis data
Bil.
|
Cara Mengumpul Data
|
Cara Menganalisis
Data
|
1.
|
Pemerhatian
|
Data
dikumpulkan bagi memerhatikan kekerapan kehadiran murid.
|
2.
|
Temu
bual berstruktur
|
Data
akan ditukar menjadi peratus untuk dianalisis.
|
3.
|
Soal
selidik
|
Kajian
soal selidik yang akan dijalankan oleh pengkaji adalah berentuk soalan soal
selidik berkenaan punca ketidakhadiran murid Orang Asli.
|
5.4 Perlaksanaan Intervensi
Token
Ekonomi
Sistem
token ekonomi merupakan satu bentuk menggunakan pendekatan peneguhan
tingkah laku positif yang mudah dilaksanakan di sekolah terutamanya di kelas
pendidikan khas. Dengan menggunakan sistem token ekonomi ini, tingkah laku positif
murid-murid akan dipertingkatkan. Setiap kali murid berkenaan berkelakuan baik
atau menunjukkan tingkah laku positif, maka dia akan mendapat ganjaran seperti
bintang, pelekat, gambar, setem dan lain-lain Sekirannya murid berjaya mendapat
jumlah token tertentu, maka token-token tersebut boleh ditebus untuk sesuatu
hadiah atau pun sesuatu aktiviti yang digemarinya.
Secara
tidak langsung, tingkah laku positif murid berkenaan akan diperkukuhkan lagi
sekiranya guru memberitahunya bahawa kenapa dia yang layak mendapatkan
token-token tersebut. Tindakan ini akan memotivasikan lagi murid berkenaan
untuk menunjukkan tingkah laku yang positif. Antara item-item yang disyorkan
sebagai token ekonomi ialah:-
- Bintang
- Smiley
- Setem
- Pelekat
dan sebagainya
Item-item yang tersenarai di atas
boleh ditampal ke atas kertas, kad rekod, atau carta. Sistem ekonomi token ini
berkesan kerana menu ganjaran merupakan ransangan yang menarik dan
dikejar-kejar oleh murid secara individu. Jadual 2 di bawah menunjukkan respons
untuk memperoleh token dan contoh menu ganjaran untuk menebus nilai token dalam
membentuk tingkah laku pembelajaran:
Jadual
8: Respons untuk memperoleh token
Respons untuk
memperoleh token bagi seminggu.
|
||
Kehadiran Respons
|
Kehadiran
|
Token
|
ISNIN
|
/
|
1
|
SELASA
|
/
|
1
|
RABU
|
0
|
-
|
KHAMIS
|
/
|
1
|
JUMAAT
|
0
|
-
|
JUMLAH
|
3
|
3
|
Contoh
menu ganjaran:
Ganjaran Bagi Sebulan
|
Bil. token
|
Jumlah Hadiah
|
Minggu Pertama
|
3
|
-
|
Minggu Kedua
|
8
|
1
|
Minggu Ketiga
|
12
|
2
|
Minggu Keempat
|
15
|
3
|
Sebulan
|
17
|
3
|
Pengkaji
akan menampal sebuah jadual seperti Jadual 8 diatas bagi di dalam bilik darjah
Murid X dan Y. Tujuan jadual tersebut adalah bagi mencatat kehadiran subjek
kajian bagi memperoleh token. Jika murid hadir ke sekolah, murid berkenaan
berhak menerima token dan jika murid dapat mengumpul 5 token murid berkenaan
akan menerima hadiah. Guru akan memberikan token bagi setiap kehadiran murid
dan jika murid dapat mengumpul 15 token dalam sebulan bermakna murid berkenaan
berhak mendapat 3 hadiah iaitu 5 token dapat 1 hadiah. Walaupun Murid X atau Y
hadir secara berkala seperti datang 4 hari dalam seminggu dan minggu berikutnya
murid dapat memenuhkan kehadiran kepada 5 hari, murid berkenaan akan menerima
hadiah pada hari keenam apabila Murid X atau Y tersebut hadir ke sekolah.
Kajian ini akan dijalankan bagi
tempoh sebulan dan dapatannya akan direkod bagi menilai keberkesanan penggunaan
token ekonomi. Jika kajian ini mengalami kegagalan guru terpaksa menjalankan
refleksi kendiri dan merancang semula perlaksanaan intervensi bagi mengurangkan
ketidakhadiran murid berkenaan.
5.5 Jadual Pelaksanaan Kajian Tindakan
Jadual
5 di bawah menunjukkan jadual pelaksanaan penyelidikan tindakan:
Jadual
5 : Jadual pelaksanaan kajian tindakan
Bil.
|
Aktiviti
|
Tarikh
|
1.
|
Mengenal pasti
masalah
Pemerhatian
- Dilakukan
semasa sesi persekolahan kanak-kanak pendidikan khas di dalam Kelas Integrasi
Pendidikan Khas.
|
Sejak
Awal Tahun 2014
|
2.
|
Pengumpulan data
tinjauan awal
|
Data
Analisis Jadual Kedatangan Murid Bulan Januari hingga Jun 2014
|
3.
|
Menentukan
objektif/soalan kajian
- Penentuan
objektif kajian
|
29
Jun 2014
|
4.
|
Merancang tindakan
- Merancang
langkah tindakan dengan cara mengumpul data
|
30
Jun 2014
|
5.
|
Menulis proposal
kajian
|
30
Jun 2014
|
6.
|
Melaksanakan tindakan
|
Jan
hingga Mac 2015
|
7.
|
Menganalisis tindakan
|
Mac
2015
|
8.
|
Membuat refleksi
|
April
2015
|
9.
|
Menulis laporan
kajian
|
April
2015
|
5.6 Kos Kajian
Kos
kajian ini melibatkan kos menyediakan soalan semasa tinjauan awal dlakukan.
Jadual 6 di bawah adalah kos yang dijangkakan.
Jadual
6 : Kos Kajian
Bil.
|
Bahan
|
Bilangan Unit
|
Harga Seunit (RM)
|
Jumlah Harga (RM)
|
1.
|
Kertas
A4
|
1
|
RM9.90
|
RM9.90
|
2.
|
Pengangkutan
ke rumah Orang Asli.
|
3kali
perjalanan pergi dan balik
|
RM10.00
x 3
|
RM30.00
|
3.
|
Buah
Tangan Untuk Tok Batin
|
1
|
RM30.00
|
RM30.00
|
JUMLAH KESELURUHAN
|
RM69.90
|
Rujukan
Abdul Razaq
Ahmad dan Zalizan Mohd Jelas. (2009). Masyarakat
Orang Asli:
Perspektif Pendidikan dan Sosiobudaya. Kuala Lumpur: UKM.
B. F. Skinner
(1904–1990), Behavioral Analysis, Social
Service, Educational Reform.
Md Nor. ( 2011).
“Dropout Prevention Initiatives for
Malaysian Indigenous
Orang Asli Children”; Bahagian Pengurusan
Sekolah Harian, Ministry of Education.
Mok Soon Sang.
(2006), Ilmu Pendidikan. Psikologi
Pendidikan & Pedagogi, Subang Jaya:
Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
Pengurusan tingkah laku, Retrieved 17 July 2014 from
Teknik-teknik
modifikasi tingkah laku. (n.d.). Retrieved 17 July 2014 from
--
Teknik
modifikasi tingkah laku. (n.d.). Retrieved f 13 July 2014
rom
Pengurusan tingkah laku, Retrieved 17 July 2014 from
Teori Pembelajaran Modifikasi Tingkah Laku.(n.d.).Retreived
on 16 Ogos 2014 from
Yatimah Sarmani
& Tajudin Lingal. (2005). Teori
Kaunseling Al-Ghazali. Kuala Lumpur: Utusan
Publication & Distributor
Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment